Yandex – alternatywa dla Google?

Wśród przeglądarek internetowych, wyszukiwarek oraz usług im towarzyszących od lat króluje Google, które posiada zdecydowanie największy udział w rynku. Podobna dominacja dotyczy narzędzia dla webmasterów Google Analytics.

Nie oznacza to jednak wcale, że nie ma alternatywnych rozwiązań. W ostatnich latach pojawia się coraz więcej producentów, którzy wypuszczają na rynek produkty niczym nie ustępujące narzędziom Google. Wśród nich jest przedsiębiorstwo informatyczne z Rosji – Yandex.

Czym zajmuje się Yandex?
Powstałe w 1997 roku Yandex rozpoczęło swoją działalność od wyszukiwarki internetowej, która wciąż jest udoskonalana, m.in. poprzez wprowadzanie nowych wersji językowych. Od kilku lat zakres usług Yandex jest jednak o wiele szerszy.

Dzisiaj rosyjski producent zapewnia dostęp do pełnego zestawu usług, jakie swoim użytkownik oferuje Google. Do dyspozycji mamy więc nie tylko przeglądarkę z wyszukiwarką, ale również m. in. skrzynkę pocztową, przestrzeń na dysku czy mapy.

Ponadto, Rosjanie udostępniają również narzędzie dla webmasterów Yandex Metrica. Jest to alternatywa lub uzupełnienie dla słynnego Google Analytics.

Przeglądarka, wyszukiwarka, chmura i usługi webowe… Poznajmy produkty Yandex
Yandex oferuje użytkownikom mnóstwo mniej lub bardziej udanych produktów. Każdy z nich posiada jednak swoje unikatowe funkcjonalności.

Przeglądarka i wyszukiwarka internetowa
Jednym z flagowych produktów firmy jest dziś przeglądarka internetowa. Z pewnością jest to jedna z oryginalniejszych przeglądarek, wyróżniająca się na tle konkurencji. Jej działanie oparte jest co prawda na tym samym silniku z którego korzysta Chrome, jednak Yandex oferuje specyficzne rozwiązania estetyczne takie jak:

kafle na stronie startowej, umożliwiające szybkie przejście do najczęściej odwiedzanych stron
nieobecność adresu strony po jej wczytaniu
minimalizacja paska kart umieszczonego u dołu ekranu
Wyszukiwarka internetowa od Yandex posiada natomiast sprawny silnik i nie ustępuje w żadnym stopniu Google. Korzystanie z niej jest intuicyjne, między innymi dzięki zlokalizowanymi nad oknem wyszukiwania ikonką odnoszącym do poszczególnych usług.

Z poziomu wyszukiwarki jednym kliknięciem można się więc przenieść do poczty, przeglądarki, map, wirtualnego dysku czy też Yandex Metrica.

Yandex Metrica, czyli analityka webowa
Szacuje się, że ponad 80% webmasterów korzysta dzisiaj z Google Analytics, podczas gdy po Yandex Metrica nie sięga nawet co dziesiąty. Wynika to z pewnością z braku integracji mniej znanego produktu z aplikacjami Google, takimi jak choćby Youtube czy też AdWords. Nie bez znaczenie jest również przywiązanie użytkowników do marki, która wiele lat budowała swoją dominującą pozycję. Warto jednak rozważyć uzupełnianie analiz Google Analytics tymi wygenerowanymi przez Yandex Metrica. Narzędzie posiada bowiem pewne funkcje, których pozbawiony jest produkt Google:

mapy kliknięć – wraz z mapami linków oraz scrollowania pozwalają śledzić poruszanie się internauty po stronie. Wskaźniki te obrazują które elementy witryny przyciągają największą uwagę, na czym skupia się użytkownik oraz które treści nie budzą jego zainteresowania

WebVisor – innowacyjne rozwiązanie umożliwiające nagrywanie obecności użytkownika na stronie. Pozwala prześledzić zachowanie internauty, ale przede wszystkim jego interakcję ze stroną. Wnioski wysnute dzięki nagraniom wykonanym przez WebVisor są nieocenione dla skutecznej optymalizacji użyteczności witryny. Nagranie dostarcza również informacji dotyczących m. in. kraju z którego użytkownik nawiązał połączenie czy systemu operacyjnego z jakiego korzysta

statystyki dostępne od ręki – wszelkie raporty, statystyki i analizy dostępne są praktycznie od zaraz, maksymalnie po kilku minutach od wysłania żądania. W narzędziach analitycznych od google proces ten trwa o wiele dłużej, czasem nawet do 48 godzin.

Czy warto korzystać z narzędzi Yandex?
Jak na razie Yandex największą popularność zyskało na rodzimym rynku. W Rosji Yandex jest najpopularniejszą przeglądarką, a Yandex Metrica cieszy się większą popularnością niż Google Analytics. Producent stale poszerza swoją działalność na rynki zachodnie, czego dowodem jest wprowadzenie kilka lat temu do wyszukiwarki języka angielskiego. Zważając na zalety i wady można przypuszczać, że ekspansja przynajmniej niektórych produktów Yandex będzie postępować.

Zalety:
bogata oferta usług, od wyszukiwarki i przeglądarki, przez mapę aż po narzędzie dla webmasterów
rozbudowany program Yandex Metrica posiadający niestandardowe funkcjonalności wspierające analizę ruchu na stronie
darmowy dostęp do Yandex Metrica
oryginalna przeglądarka
dostęp z urządzeń mobilnych

Wady:
brak polskich wersji produktów Yandex
brak synchronizacji z produktami Google
słaba ochrona prywatności użytkowników
Z pewnością niektóre z produktów Yandex są w stanie zastąpić narzędzia Google bez straty dla użytkownika. Przeglądarka i wyszukiwarka Yandex zdają się w niczym nie ustępować tym od amerykańskiego giganta. Podobnie jest z pocztą czy mapami.

Narzędzie analityczne Yandex Metrica również jest wysoko cenione przez fachowców. Wydaje się jednak, że najlepiej sprawdza się do uzupełniania danych pochodzących z Google Analytics. Brak synchronizacji z AdWords, Youtube oraz dziesiątkami innych produktów Google jest dużą przeszkodą w wykorzystaniu Yandex Metrica jako samodzielnego narzędzia do analityki internetowej.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *